söndag 27 juli 2008

tva dar och en far

Igar spenderade jag natten pa soffan, inte beroendes pa nagot akteskapligt gral utan mer pa bortdomnade fotter och kallbrand i nastippen. Inte heller ar det sa att jag begett mej ut att kampa pa innergarden for att ha en bra anledning till att fa ata burkbonor till frukost, utan dom ar domnade for att det ar sa javla kallt pa mitt rum. Om man redan sover under tre tacken kande jag att jag nog hade gjort allt som stod i min makt for att bibehalla nan sorts tro om att melbourne trots allt inte blir sa kallt som jag inbillade mej att det var har forra vintern nar jag kom tillbaka fran min sverige visit, men precis sa kallt var det alltsa. Sa jag lamnade min tro och rum at sitt ode och la mej pa soffan framfor gasvarmaren. Och gud va skont det va, sa skont att en nastan vecka gammal jet-lag kom over mej och nu har jag snart tillbringat tva dygn i denna soffa tillsammans med min van "the gas-heather". Han ar stor, varm och brumande och paminner mej om den far jag faktiskt har men som det var ar och dagar sen jag sov vid sidan om. Sa med en ater funnen fadersgestalt sitter jag har i min soffa, tittar pa molnen dar ute och tanker pa Josefin och Kristin som just nu dansar loss till Shantel pa luftkastellet och skrikandes "cha cha!" smaller klackarna i taket sa det lamnar stora svarta marken och sprickor i gipset. Sjalv tankte jag snart huttra ner till vineyard har i st kilda, dra i mej ett par glas vin, kalla alla for mate och bekymra mej over manniskoslaktet som pa sondagar pa vineyard ar en extra oroande syn. Blickar gar i kors, det samtalas hogt och sjalvsakert men oftast totalt osamanhangande och fran toaletterna kommer damerna och herrarna ut med markligt dromska blickar och vita partykrakor i nasorna. Men skillnaden mellan oroande och roande ar ganska tunn och efter ett glas vin ter sej det hela ganska, eller till och med mycket, roande. Sa pa aterseende din gamla soffa och oroa dej nu inte for nar jag kommer hem i natt du gas-heather, och ja det var cigaretter du skymtade i min ficka...forlat om jag gjorde dej besviken!

1 kommentar:

Steven sa...

är en party-kråka en sådan man får från rökmaskiner speciellt och av smogen i storstäder...har alla sådana i australien?
Btw..jag skulle aldrig byta ett E-fix mot ett J-fix...så nä darling...du låg aldrig ivägen=)! pussen tussen och kramen damen